עמוד ראשי  |  התחבר או אם אינך עדיין רשום, הרשם בחינם.
  בלוגר  
אודות
קבלת עדכונים
רוצים לקבל הודעה במייל בכל פעם שהבלוג שלי מתעדכן ?

עדכוני RSS
חיפוש
ארכיון

פוסט 3

10/04/2019 11:58
אילן יזראילוב

1. בבלוג זה אפרט בהרחבה מדוע יש בעיות עם התחקירים הנערכים בצה"ל. דו"ח מבקרב המדינה שפורסם בשנת 2016 מציג סדרה של ארועים שהוא טוען שלא הפיקו מהם לקחים. הטענה העיקרית של המבקר היא שארועים רבים זכו לתהודה רבה, תוחקרו והפיקו מהם לקחים, חזרו לעצמם שוב ושוב. אז למה בעצם זה קורה?



ראשית, כל ארגון או גוף תמיד שואף למצוינות ולשיפור, כך גם צה"ל. כשינו מחדל או אירוע חריג פותחים בתחקיר, כשהתקציב לא מאוזן מנסים לאזנו והדוגמאות עוד רבות ומגוונות. אף על פי שיש רצון להשתפר ומנסים להפיק לקחים לא תמיד זה מתממש בשטח. על מנת להגדיל את הסיכויים שאכן התחקירים יעשו את שלהם ישנם כמה גורמים שכדאי להשתמש בהם.

הראשון בהם הוא חשיפה אישית. חשיפה אישית הינה לקיחת אחריות על הטעויות והפצתם לאנשים האחרים על מנת להפיק לקחים. כאשר בנאדם בארגון חושף את השורה התחתונה של טעויותיו תשתפר המצוינות של הפרט והארגון.



כלי נוסף שעתיד להועיל בהפקת לקחים הוא זכרון ארגוני. זכרון ארגוני הוא כלי שמטרתו לאחזר ולשמר מידע של יחידים וקבוצות בארגון על מנת למנוע טעויות שנעשו בארגון בעבר. האחראי על המצוינות בארגון יהיה אחראי על כלי זה שאמור לשים בצורה ששום מוח לא יוכל לשכוח טעויות ומקרי עבר שהארגון נכווה מהם.



בנוסף לכך, דרך נוספת לוודא שהלקחים הופקו הוא שימוש בכלי של תרבות ארגונית. ארגונים שואפים למצוינות וכדי להגיע למצוינות צריך לתחקר ולבדוק. וכדי שהתחקור יהיה משמעותי הארגון צריך תרבות ארגונית. חלק מהתרבות הארגונית היא שתהיה חשיפה ארגונית וחשיפה אישית בארגון ואלו נעשים ע"י כך שחברי הארגון יבינו שכל פעולה בין אם היא חיובית או שלילית בין אם היא הצליחה או נכשלה צריך להסתיים עם תחקור ובדיקה.



לסיכום, ישנם כמה דרכים לגרום לתחקירים להיות רלוונטים ולגרום לצה"ל או לכל ארגון אחר להפיק לקחים בשטח. וחשוב שכל חבר בארגון יעודד חשיפה אישית ויידע שהוא עשוי להיות מוקד לתחקיר.



2a. לטעמי צריך לנקוט ביד קשה במפעילי המתקן ואף לשקול לפטרם. התראות השווא שהיו יום לפני לא מותירות למפעילים לנתק את ההתראה. לטעמי על המפעילים היה לבקש את תיקונו המידי של מערכת האזעקה ולהעמיד את זה כתנאי למנהליהם.



2b. כן יש להענישם כדי שהמעפילים ועובדי החברה האחרים יראו ויראו. יש להפוך את האירוע לזכרון ארגוני ולגרום למפעילים אם יחליטו שלא לפטרם להוות דוגמה אישית ולחשוף בפני שאר הצוות את המחדל שלהם.
כתיבת תגובה:
שמכם:

אימייל:

קישור:

תגובה:


הקלד את המספר המופיע בתמונה: